POSLUŠNĚ ZAPARKOVÁNO |
1. Evoluční dějiny našeho druhu
2. Stavba a funkce našeho mozku včetně vývoje počínaje nejranějším dětstvím
3. Duševní lenost
4. Skutečnost, že neužíváme nejjednodušší principy teorie pravděpodobnosti a elementární statistiku
5. Obvykle emočně podmíněné zkreslení vstupu a zpracování informací (self-serving biases), zjednodušeně česky řečeno sebeklamy.
Omyl plynoucí z prvního dojmu
Omyl plynoucí z prvního dojmu (availability error) je podle Sutherlanda (1994) pravděpodobně nejvýznamnější příčina iracionálního chování. Je klíčem k pochopení jeho dalších příčin, podobně jako může být hozená sněhová koule „příčinou“ laviny. Pokusy i zkušenost dokládají, že se vyskytuje v mnoha podobách.
Do rámce omylu plynoucího z prvního dojmu spadá i halo-efekt. Pojem „halo“ označuje neurčitě vymezený vysoce světelný obvod nějakého zdroje. Oslňuje nás, takže vlastní zdroj dobře nevidíme. Jestliže je někdo nositelem nějaké vlastnosti obecně považované za dobrou, může tato vlastnost „přezářit“ vlastnosti ostatní. Pokusy dokázaly, že hezcí lidé bývají považováni za inteligentnější než jsou. Hezčí rukopis je důvodem, proč může být méně kvalitní práce hodnocena lépe, než práce kvalitnější napsaná rukopisem ošklivým.
Halo efekt prokázali sociální psychologové, kteří do redakcí špičkových časopisů poslali lehce pozměněné práce špičkových vědců, které tyto časopisy v minulosti uveřejnily. Psychologové pracím změnili názvy a podepsali je fiktivními jmény neznámých badatelů z neznámých pracovišť. Redakce až na výjimky nepoznaly podvrh a práce, které předtím uveřejnily, odmítly. To samé bylo prokázáno pro literární dílo.
Opakem halo-efektu je ďáblův efekt. Ošklivým lidem jsou automaticky přičítány horší vlastnosti, případně nižší inteligence, než odpovídá skutečnosti. Jak halo efekt, tak ďáblův efekt rozsáhle využívá reklama.
Fotografie pojmenována: "Zaparkováno"
Zdroj: Koukolík, Drtilová - Racionalita