"Křesťany" lvu ! Ad bestias ! |
Christianos ad leones !
- Když Tiber zaplaví město, když Nil nezaplaví pole, když dlouho trvá
špatné počasí, když se země hýbe, když je hlad, když mor, hned "Křesťany"
lvu ! Ad bestias !
V latině je to celé takto : "Si Tiber ascendit in moenia, si Nilus non ascendid in rura, si caelum
stetit, si terra movit, si fames, si lues, statim : Christianos ad leonem !"
Křesťané mohli za všechno, toto je odmítavá řeč...Tertullianus, odmítá zlovolné a pověrečné svalování odpovědnosti za všechna neštěstí na křesťany.
Raná nekřesťanská svědectví :
Existují raná svědectví římských úředníků resp. historiků ze začátku 2. století, která svědčí o tom, že v dané době se i v nekřesťanských kruzích zacházelo s Ježíšovým životem jako s faktem. Takto se dotazuje Gaius Plinius Caecilius Secundus mladší, místodržící římské provincie Bithýnie v letech 111-113, císaře Traiana, jak má nakládat s křesťany, kteří uctívají Krista, modlí se k němu a slaví rituály k jeho poctě, ač mimo to nečiní nic zlého.
Římský historik Publius Cornelius Tacitus ve svých Annales píše mj. o požáru města Říma za císaře Nerona, a přitom se zmiňuje o křesťanech a o Kristu coby historické osobnosti:
Skrze lidskou pomoc, skrze dárky císaře, skrze oběti na uspokojení bohů se nedala vyvrátit špatná zvěst o tom, že požár byl založen z rozkazu. Proto Nero, aby všemu udělal konec a utišit řeči, obžaloval jiné z tohoto zločinu, a trestal je nejkrutějšími mukami – ty, kteří byli kvůli svým zločinů lidem nenáviděni a byli nazýváni christiani. Původce toho jména, Kristus, byl za vlády Tiberiovy popraven prokurátorem Pilátem z Pontia. Ač na okamžik potlačena, pověra ta vybuchla s novou silou, nejen v Judsku, odkud pochází, ale i v Římě, kde se sbírá z celého světa zlo a ohavnost (Annales 15,44,2n.).
Téma bylo podrobněji s dějinnými vybranými souvislostmi z historie zpracováno a přiblíženo čtenáři.